Rabu, 18 November 2015

Adakah Cinta Itu Fitrah??

                                               CINTA!? 

                                                      
BISMILAAHIROHMANIRRAHIM..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.. ^^,

Teruja kan kome nak dengar tentang cinta ni..haa jom sesama kita baca "Apakah Cinta itu Fitrah"..
hasil dari TARBIAH SENTAP..sentapan utk diri sendiri dan kalian yang sedang membaca..
sesama muhasabah diri okay..!

Bila cakap pasal cinta semua laju jer nak dengar..laju jer nak tahu..laju jer nak baca skroll sampai ke bawah..kan kan ,,betul kan..?//

BIla sebut bab sosial,bab ikhtilat semua,kita tak boleh lari dari isu cinta dan couple. Sebab ianya sangat terkait..

Terus terang saya cakap, hari ini, masalah masyarakat khususnya remaja dan belia ialah berkenaan isu CINTA.. Yang mana hasil dari masalah ini lahirlah remaja dan belia yang lemah,,jiwa kosong,,cepat down,,takde matlamat jelas,,terumbang ambing,, tak mampu memberi manfaat untuk umat,,anak derhaka,,zina berleluasa,,memberi fitnah pada agama dan lain lain. Puncanya ialah CINTA..!

Tak kisahlah yang sekolah agama atau tak,, yang berkopiah bertudung labuh atau tak,,banyak yang terperangkap dengan masalah cinta ini. Haish..Tension gakla..serius..

Sedih gak rasanya. Nabi dan sahabt dah berkorban macam2,,menangis tiap2 malam,, bermandi darah unuk bina umat, tapii hari ini, ramai yang menggunakan nikmat nangis untuk menangisi perkara2 yang memalukan.

Nangis ingat awek, nangis ingat pakwe, nangis ingat crush, nangis tengok drama cinta Korea, nangis dengar lagu sentuh emosi yg merepek2 padahal kita sendiri tak faham maknanya..Dahlah kome..buang masa ja semua tu.. >< .. Sungguh cukup memalukan. Kalau nabi tengok umat hari ini, memang nabi nangis teresak esak..kome tak sedih ka apa yang berlaku kat umat islam pada hari ini yg islam hanya atas kad pengenalan..Allah.. :(

Semuanya hancur, hancur!,,hanyut dengan Cinta..Kemudian bila di tegur,,masing masing menggunakan alasn agama untuk membenarkan dosa!!Alasan yang biasa orang guna ialah..:

"Apa salahnya bercinta??CInta Itu Fitrah! Yang penting tak lupa Allah dan Rasul.."
 Muhasabah diri tu semula..
So, saya nak kemukakan satu persoalan. : "Adakah Cinta Itu Fitrah?"

Disebabkan ramai guna hujah ini maka topik kali ini bertujuan untuk SENTAP mereka2 yang selalu guna hujah ini, seterusnya memberi penerangan secara jelas tentang isu ini.. Moga moga ramai yang dapat faham!
                                               
                                            

Apa Itu Fitrah?

Firstly,,saya nak terangkan dulu , apa makna fitrah. Kalau orang tak faham, nanti berlakukan salah faham. So,fitrah tu?

"Fitrah ialah sifat semulajadi yang Allah beri kepada setiap orang.."
Contoh sifat fitrah ialah inginkan tuhan, sifat takut, marah, sayang, cinta, sedih, dan lain lain. Semua sifat ini, tak payah belajar , tak payah berguru pun, semua orang akan ada sifat sifat ini.

Semua orang ada sifat sifat ni,, Hatta, Atheis yang kononya tak percaya tuhan, di sudut hati dia, dia percaya adanya tuhan. Ada seorang atheis masuk islam, dia cerita macam mana dia masuk islam :


"Aku berada di tengah-tengah laut, ombak kuat, aku rasa takde harapan nak hidup. Aku menjerit minta tolong kerana terlalu takut.. Tiba-tiba, ketika aku jerit tu, aku tersebut nama ALLAH!! Kemudian aku pun selamat. Lepas itu, aku teringat yang aku ada jerit nama Allah, sedangkan aku tak pernah tahu dan tak pernah dengar nama Allah. Kemudian aku bertanya kepada orang tentang ALLAH, Bila bertemu orang islam, dan apabila mereka cerita kepadaku bahawa Allah adalah tuhan sekalian alam, aku terus terkejut, terkasima, dam masuk islam .!"-Alhamdulillah-

So, setakat ni, faham makna fitrah?

                                          

Fitrah Perlu Diurus?

Tapi, saya nak bagitahu satu benda. Actually, FITRAH INI PERLU DI URUS. Yang mana, kalau tak di urus, seseorang tu boleh jadi sesat, menyeleweng dan 'lari dari fritrah'. Fitrah boleh jadi baik, fitrah boleh jadi jahat! Saya bagi contoh.

Marah.

Marah adalah fitrah. Semua orang ada sifat marah. Sape takde sifat marah maknanya dia lari dari fitrah. Cuma persoalannya, bagaimana kita uruskan fitrah marah ni ke arah yang Allah redha?

Adakah Allah akan redha orang yang suka marah-marah, mencarut, mengamuk sana sini? Dan bila kita tegur, dia jawab:

"apa salahnya aku marah? Marah itu fitrah!"

Rasanya, valid tak alasan dia? Memanglah sifat marah itu fitrah. Namun, ia perlu di urus! Macam mana?? Kita kena rasa marah bila tengok kemungkaran , kita kena marah bila tengok orang perlekehkan agama Allah, kita kena marah bila orang hina rasul, kita kena rasa marah! Yang mana dengan marah baru kita akan bergerak untuk mengubah perkara yang kita marahkan. Itulah marah yang Allah redha!

Umar Al-Khattab, seorang yang panas baran, cepat marah. Sebelum dia masuk islam, dia memang gangster mekah, semua cuak dengan dia. Sekali dia mengamuk,..hanya Allah yg tahu..Tapi, bila dia masuk islam, adakah nabi suruh Umar buang sifat marah dia? Tak! Tapi, apa yang nabi buat ialah, nabi salurkan fitrah marah tersebut ke arah yang Allah redha. Lalu, terkenallah Umar sebagai "Al-Farouq", pemisah antara haq dan batil, yang mana, Umar sangat sensitif dan sangat marah, bila ada orang yang memperlekehkan islam.

Sebab itu saya cakap, tak semua fitrah itu Allah redha. Sebab itu, fitrah perlu di urus.

                                              

Cinta Itu Fitrah?

Bila kita sebut cinta, cinta bukan setakat ungkapan di bibir wahai kawn. Cinta itu ibarat iman. Perlu di ucapkan dengan lisan, membenarkan dengan hati, dan di BUKTIKAN dengan amal. Cinta yang hanya mulut, tu namanya sembang kencang!

Ya. Cinta itu Fitrah. Tapi, ingat cinta boleh hancurkan kita, cinta juga boleh meningkatkan darjat kita disisi Allah, bergantung pada BAGAIMANA kita URUSKAN cinta. Tolong, tolong jangan sempit sangat pemikiran. Jangan ingat, cinta ni setakat cinta awek, crush


                                                   



        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan