Rabu, 9 Mac 2016

Solat tiang agama..

SOLAT..! 


               


SOLAT ini dapat mencegah daripada perbuatan yg KEJI dan MUNGKAR..
HUKUM solat adalah WAJIB bagi semua umat islam yg ditetapkan pada waktunya..

rasulullah saw berkata "solatlah kamu sepertimana kamu lihat aku solat"-hadis nabi
lihat?faham x maksudnya apa..?
maksudnya kita solat sepertimana kita lihat nabi muhammad saw solat..
jika kita solat sama seperti nabi..apakah kita mampu??

SOLAT juga ialah hubungan seseorang itu dengan Allah.. :)

jawab Allah dalam surah Al Fatihah di setiap rangkap ayat..
  1. allhamdulillahirobbilalamin: Hambaku memuji kepadaku.. :)
  2. arrahmanirrahim : Hambaku memuji kepadaku.. :)
  3. malikiyaumiddin : Hambaku mengagungkan kepada aku.. :)
  4. ihdinassirotolmustaqim: Ini antara aku dan hambaku..apa yg hambaku minta aku akn tunaikan..
  5. sirotollazinaanamtaalaihimgoirilmaqdubialaihimwaladdolin : Ini adalah permintaan hambaku dan aku akan kabulkan..amin.. :)
Falsafah SOLAT?
"dijadikan kepada aku kenikamatan ketika aku solat"
-kenyamanan dan kenikmatan dalam solat
-meminta petunjuk kepada Allah yakni bermasyuarahlah dgn Allah :)

"sangat beruntung orang yang kusyuk dalam solat"
-merasai hubungan dengan ALLAH
-menyegarkan kerohanian dan mencari kusyuk dalam solat
-Bermuasyarahlah dgn Allah.. :)

RUKUN:
-qouli (perkataan) -lafaz melalui lisan
-fe'li (perbuatan) -seperti rukuk, berdiri dan sujud
-qalbi (hati) - niat
-maknawi (attoma'ninah) -kaifiahnya jika tidak dilakukan solat itu tidak sah

IBADAH:
-zahir: wuduk dan solat
-tersembunyi : ketakwaan kita kpd Allah..
"yang diterima kesan orang yang beribadah itu ialah orang yang bertakwa"

ps: jika ada sebarang kekurangan tegurlah.. :)
perkongsian yg sedikit ini semoga bermanfaat utk kita semua agar meletakkan ALLAH nombor satu dalam hati kita..
Dan semoga kita tergolong dalam kalangan orang yg beriman ketika sujud beribadah kepada ALLAh dgn mlakukan apa yg diperintah dan meninggalkan segala larangan..semoga ibadah yakni solat kita sentiasa dalam kekusyukan dan diterima Allah..inshaa Allah amin..

maaf jika ada salah dan silap.
waallhualam.. :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan